10.07.2016

The has been and the was been









Jag sitter här hemma & funderar varvat med lite tandgnissel. Jag tänker hur fel & fult något kan bli om man redan i förväg har en bestämd förutfattad mening om en person. Man är alltså dömd innan man är hörd. Jag ska berätta vad jag varit med om så låt mig förklara. 

Jag är enligt mig själv iallafall en väldigt simpel person jag är ödmjuk & tacksam till dem som förtjänar det. Tar inte mig själv på överdrivet allvar utan är lätt att ha att göra med så länge man ter sig mänskligt åt. Jag omger mig bara med goda människor { & djur} som ger god energi & massor av kärlek. Kärlek & respekt är nyckelord här.










Jag har i ett par år planerat öppna min egna lilla printshop & nu äntligen har jag lagt min tid på att ta tag i det & gör slag i saken, så om 1-2 veckor lanseras den {yay!!} skulle redan varit igång men livet kom lite mellan.

Här är ett par av mina nygamla bilder som kommer att ingå i den serien av nyheter som kommer att komma & jag kommer att kalla den för 
The has been and the was been
men det kommer att komma mer information om det snart.








Nu till något mer allvarligare och tristare ämne men tyvärr har det gått så långt att jag måste lyfta det till ytan efter att jag ännu en gång blivit mail påhoppad, smutskastad, kränkt, kommenterad på min egna blogg & även öppet på diverse Instagram konton.
Allt detta började för ca tre år sedan när jag började blogga just här. I början kan jag förstå att denne fotograf blev irriterad då jag inspirerades av henne & kopierade text från hennes blogg och använde den i min, utan att hänvisa till källan vilket var fel. Den texten är så klart bortplockad nu, korkat men helt ärligt visste jag inte bättre då. För mig var detta en helt ny värld & jag vet att det kan låta helt otroligt korkat men det är verkligen hela sanningen. Allt jag kan har jag själv lärt mig & jag har lagt timmar, dagar & till & med år på att vara där jag är i dag. 
I alla dessa år har jag aldrig svarat på elaka mail eller kommentarer, i vissa fall har de t.o.m skapat falska Instagram konton som de feggömt sig bakom & för att enbart kränka mig för att sedan omedelbart stänga ner kontot, otroligt omoget beteende av s.k vuxna människor, dagis nivå vill jag påstå. Men nu tycker jag att de har gått förlångt när de anklagar mig för att kopiera/plagiera en annans fotografs stil att fota, hur jag bloggar, vilka inventarier jag använder mig av, tycker att detta är absurt & surrealistiskt. Jag vill bara klargöra en sak här & nu, varken jag eller fotografen har  kommit på denna idén att redigera foton på detta vis, inte heller äger hon eller jag någon som helst rättighet till att vara ensamma om att bildbehandla på detta viset som vi bägge gör. Det är ungefär lika lustigt som när jag arbetade med en person som tyckte att hon hade ensam rätten till att fota snäckor & snäckhalsband, sedan fanns det en annan som ansåg att hon hade ensamrätten på alla blomsterkransar & blomsterkransfotografier & man skulle ge fan i att kopiera detta, alltså de måste ju skämta? Har för mig att sådana bilder har jag sett sedan barnsben. Men vad som chockerar mig mest är att denne fotograf & Co bedriver en häxjakt mot mig i detta ämnet, att dem diskuterar mig i ett chatt forum bakom stängda dörrar är ju det värsta, detta jämförs med skolmobbning. Detta är alltså kvinnor som är allt från 10 år yngre till 15 år äldre än mig själv, kända som okända, som har rena rama högstadiefasonerna! Det är alltså den nivån vi pratar om & allt detta skriver de öppet på sociala medier utan att skämmas? De säger att de ska hänga ut mig & att beslutet skall tas av denne fotograf i princip... otroligt, jag får gåshud?! De borde skämmas! & de säger vems sida deras lojalitet är hos, ~vem brys sig?!. ~Jag visste inte det fanns sidor man skulle välja ens? 
~Jo tack jag har läst allt & jag skäms, men inte över vad de skriver om mig utan över nivån de håller. 









Jag är fotograf & om jag har kunder som frågar efter en viss bildstil så ska de få det utan att jag ska behöva bli anklagad för plagiering och kopiering. Jag har en egen röst & den kommer ALDRIG att sluta varesig ni gillar det eller inte. 
Vi båda arbetade åt två konkurrerande klädmärken & mitt där mellan hamnade jag. Kanske var det därför allt detta startade & eskalerade? Jag har i dag valt en egen väg i livet. 
Jag har kommit till det stadiet i livet där jag värdesätter mitt arbete & kan bara sammarbeta med likasinnade människor där vi har ömsesidig respekt för varandras kreativitet.












Jag kände att dessa mobbning fasonerna bör lyftas upp så resten av världen kan reagera mot sådana orättvisor. Jag har aldrig yppat ett ont ord om fotografen & co. 
Ni vet själva vem Ni är & jag hoppas det slutar här & att vi kan leva sida vid sida för världen är tillräckligt STOR för oss båda, plus alla andra, tack.


The Golden rule borde vara respekt mot varandra & inte en onödig kommentar som att dessa verk inte skall kopieras framför allt från en som själv har svårt att skilja på en hårfin linje mellan inspiration & kopiering. 












Jag startade denna blogg för att ha ett kreativt forum. Visa mina kreativa sidor, min drömska & konstnärliga sida. Jag har fler olika sidor av mig själv men jag har valt att dela min kreativa offentligt. Kreativitet är inget man kan fejka fram det är en gåva & den finns inom oss. Mina andra sidor som person är privata och jag väljer själv vad jag vill dela med mig här & dessutom tror jag inte mina andra sidor skulle vara intressanta att läsa om eller se för den delen. 











Jag hoppas att folk håller sig utanför skitsnacket & inte bidrar till det. Fotografen & co är inte starkare än lagen vill jag påminna. Jag vill att folk ska vidga sina vyer & tänka utanför lådan & inte bara följa med strömmen. Tänk.

Onödiga kommentarer kommer inte att publiceras i fältet.
Med detta sagt vill jag önskar Er en fin kväll.



/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar